Daaf & Rich revisit USA!

Dag 7! Airboats en fietsen op zijn Hollands

Zoals al vermeld op dag 6, het zou een druk dagje worden vandaag. Op tijd uit de veren dus!
Het eerste op het programma was de lang geanticipeerde Airboat rit! Helaas was het helemaal dichtgetrokken en fris voor Florida begrippen, dus we hadden ons goed aangekleed.
We waren van plan een 2 uur tour te doen, maar er werd alleen maar een tour aangeboden van 1 uur.
We hadden Captain Brian, een echte Evergladiaan (?) die veel had te melden over zijn job die hij al 15 jaar beoefende. Vanwege het weer hadden we weinig kans op het zien van manetee's of alligators (slechte zichtbaarheid in het water en de dieren gaan meer onder water). We hebben in een glimps een van de zeekoeien boven zien komen, maar dan zie je eigenlijk alleen de neus voor een paar seconden.
Hierna vertrokken we richting de mangrove. Het is te vet hoe snel en wendbaar deze bootjes zijn!
Het zijn kleine lichtgewicht bootjes met een enorme propeller achterop, aangedreven door een dikke motor (tijdens onze 2 e tour was het bootje iets groter, en daar zat een 7.6 liter motor in met 455pk!)
Het filmpje laat zien hoe snel je door de smalle mangrove paadjes vaart, supervet!

De tour was vrij snel voorbij, maar bij de prijs inbegrepen zat ook een trip over en boardwalk.
Bij deze boardwalk kon je op de foto met exotische vogels (die je ook echt kwamen op zoeken als je ze ff terug zette) ennnn je kon een jonge alligator vasthouden. De ‘gator wrestler' haalde eerst een middelgrote alligator uit zijn kleine meertje, maar deze was vrij mak (weinig wrestling dus :P). Daarna haalde hij het jonkie uit zijn verblijf. De foto's omschrijven het nog het beste! Wel erg vreemd om aan te voelen, dat de onderkant heel zacht is en de bovenkant zo hard! Ook waren we toch wel blij dat zijn bek dicht was gebonden!

Omdat we de eerste tour hadden gedaan en de boardwalk konden we 'met korting' ook nog de 2e tour doen. De eerste tour was in zout water en dus met veel mangroven en zeekoeien, de andere tour was in zoet water. Op deze plek in de Everglades wordt zout en zoet water gescheiden voor snelweg 41, en je ziet ook dat de flora en fauna flink anders is aan beide kanten!
De tweede tour zoude we gegarandeerd alligators zien volgens de verkoper in ieder geval.
Onze captain was een heel ander type, en ging ook meer truukjes doen met de airboat.
Zijn favoriet was op volle snelheid een open meertje opvaren, vervolgens 180 graden draaien op volle snelheid ( en je stevig heen en weer gaat door de golven die de boot zelf maakt) en hard te schreeuwen; 'YEEEEEEHAAAAAAAA'. Wel gaf hij de disclaimer dat hij dat eigenlijk helemaal niet mocht doen, en; 'this boat is like Vegas, what happens on this boat, stays on this boat..' Mooi figuur!
We zagen inderdaad een stuk of 5/6 alligators, waaronder 2 flink grootte van ongeveer 5 meter.

Onze route door de Everglades naar het oosten (weer richting Miami en de Keys) vervolgde naar Shark Valley. Hier konden we een fietstrip (of met een tram, maar sportiever is altijd leuker) maken van 15 mijl (24km) door een gebied in de Everglades. Gezien het een asfaltweg was en dit lekker warm wordt in de zon, liggen de alligators gewoon op de weg waar je fietst!
We kwamen later aan dan gepland, en de ranger vertelde ons ook dat we de hele rit waarschijnlijk niet konden afmaken. Daar stond zo'n 2-3 uur voor, en we hadden nog maar 2 uurtjes.
Echte Hollanders als we zijn, zijn we flink op de trappers gaan staan en hebben we al tussen de gators slalommend de route gefietst in 2 uurtjes (nou goed, ook wat foto's gemaakt, en tegenwind de weg terug).
Na dit fijne ritje door het moeras, was het dan echt tijd om de Everglades te verlaten. We hebben ons uiterste best gedaan om dit prachtige stuk natuur zo veel mogelijk te ontdekken, en nog hebben we maar een fractie gezien!

For some reason waren alle hotels rond de Keys allemaal volgeboekt, en hebben we veel moeite moeten doen om hotels te kunnen vinden. Uiteindelijk hadden we een hotel gevonden op het tweede eiland van de Keys, wat nog zo'n 2uur rijden was. Het was goed te merken dat we een populair toeristengebied binnen kwamen, want we betaalde ineens een stuk meer geld voor een stuk minder hotel. Pluspunt was wel de locatie aan een rivier, waar je in loungestoelen nog een biertje kon drinken!
We waren kapot van de actieve dag, dus we hebben makkelijk bij de Mac gegeten en na 2 corona aan het water ons bed opgezocht. Op naar het zuidelijkste puntje van de VS!

Pa van Camerijk

Fan-tas-tisch leuk en goed beschreven! Klinkende complimenten voor de vlotte en beeldende schrijfstijl! Je krijgt een heel goed beeld en leeft dan helemaal mee.

Pa van Camerijk

Edwin

Ook in het weekend opstaan met een verhaal en een bakkie pleur is niet vervelend :)

Robert

goed bezig, en inderdaad leuk geschreven

nel van ofwegen

Richard, gave foto met die krokodil,
ik zou het eng vinden, maar jij houdt ieder dier vast