Daaf & Rich revisit USA!

Dag 6! Dobberen tussen de zeekoeien en handtasjes

Onze eerste dag in de Everglades! De zon scheen al door een kier van de gordijnen, dus het was weer hoog tijd om de deur uit te gaan. Een stevig portie pancakes met stroop bij het restaurantje naast het motel om de dag te beginnen eerst dan..
Het plan was om vandaag een airboat rit te huren (iedereen die aan Everglades denkt, denkt aan Airboats, zo'n klein bootje met een enorme propellor erop waardoor het hoovercraft-achtige dingen kan) en daarna verder te kijken.
Er is ongelooflijk veel te doen in de Everglades, alleen we hadden ons vergist in hoe groot en hoe onbereikbaar een groot deel is. Er lopen maar 2 wegen door het park (wat voor Amerikaans begrippen helemaal ongehoord is) en het park is verdeeld in 4 secties. Elke sectie heeft zijn eigen Visitor Center

Eerst gingen we naar het Visitor Center in onze buurt voor wat extra info. Deze centers zijn reuze handig, want deze zijn veelal bemand door een Ranger, welke echt alles weten van het nationale park.
Deze dame gaf ons alle mogelijkheden voor onze hoek, hiking trails, een boottocht en.. Kanoën!
Dit hadden we vooraf al gelezen in de reisgidsen en leek ons supervet, alleen hier was heel weinig over te vinden online of in de lokale reclameboekjes.
We konden kanos huren bij het kantoortje onder het visitor center, of een paar mijl verderop. Het zaakje verderop bleek veel goedkoper te zijn. Het was erg grappig hoe makkelijk het ging.
Oh, jullie willen zonder begeleiding en fatsoenlijke route/ voorbereiding/ ervaring in moerasgebied met zeekoeien en alligators ronddobberen? Sign here, en daarachter kan je zelf je spullen pakken!
Reddingsvest aan, kano in het water en we waren weg. We hadden dit punt gekozen omdat we hier relatief snel in de dichtbegroeide mangrove konden komen (sommige stukken zijn een stuk breder).
Op de heenweg hadden het getijde mee en dit ging ook erg soepel. Het was fantastisch om op deze manier de Everglades te exploreren! Het was over het algemeen super rustig, dus je hoorde niets anders dan het geluid van je peddels en de natuur om je heen. Er is ook geen enkele bebouwing of menselijke vervuiling te zien, alleen maar ongerepte natuur!

Na ongeveer 5km kwamen we aan bij de versmalling. We begonnen bij een groot open water, en hier was de doorgang maximaal 5 meter breed. Hoe verder we in deze kreek kwamen, hoe dichter de begroeien over ons hoofde groeide en hoe smaller de kreek werd. Ik denk dat de maximale breedte op een gegeven moment 3 meter was. Vaak hoorde je voor of achter je iets plonzen of wegfladderen, het was duidelijk te merken dat overal leven was. In de kreek zagen we voor ons iets in het water plonsen vanaf een warme modderplek, we hadden net een alligator gemist. Wel gaaf om te bedenken dat deze dus 1 meter onder je boot kan zitten. Vanaf hier besloten we om erg stil te zijn en heel zachtjes te peddelen/ verder te dobberen. Hierdoor hebben we veel vogels van dichtbij kunnen zien, maar helaas waren de alligators ons steeds te snel af. Aangezien we nog meer dan 5km terug moesten roeien keerde we toch maar om. Helaas was het tij nu gekeerd, dus was het een erg lang stuk terug. We kwamen vermoeid en verzuurd terug bij de verhuur toko, maar het was het 1000% waard geweest!

Het was inmiddels half 4 en dus net te laat om nog iets te ondernemen. Het nieuwe plan was om even te douchen en een dutje te doen, en daarna terug te rijden naar Naples, een kustplaatsje net buiten de Everglades. Hier vonden we een erg tof restaurantje aan de haven (die zijn erg makkelijk te vinden in Florida)! Een overvolle kaart met vers vis en genoeg keus aan vlees, leidde tot de keus voor een lokale visspecialiteit voor Rich, en Ultimate Surf en Turf voor mijzelf. Deze was zeker ultimate, hij bestond uit een New York Strip Steak en een Kreeften Staart. SUPER lekker! J

Aangezien we vandaag onverwacht 5 uur gingen roeien, hebben we alle plannen naar morgen verschoven. Het wordt dus een drukke dag in het moeras morgen!

Have a good one!

Pa van Camerijk

Super om jullie reis zo te kunnen volgen. Het leest allemaal leuk en je leeft helemaal mee! Het is fijn te weten dat jullie het zo geweldig naar jullie zin hebben. Leuk!

Groet, Pa van Camerijk

Kev

Is er niemand onderweg opgegeten? :P

Edwin

Wat anders dan "kanoën" tussen de keien in de Ardennen :D

Wilfried

Supervet! Beetje ronddobberen tussen alligotors in de States, globetrotten op zn best!