Daaf & Rich revisit USA!

Dag 3! One Small Step for man, one giant leap for mankind.

Na weer iets te laat actief geworden te zijn (stomme jetlag!) was het plan om gelijk naar het Kennedy Space Centre te gaan, niet meer naar downtown Orlando. Eers moest er een tussenstop worden gemaakt bij de Best buy, de locale electronica boer. Rich had een nieuw scheerapparaat nodig (hij stapte constant op zijn baard) en we hadden dringend een Aux kabeltje nodig! Na een aantal uur in de auto werden we al gek van dezelfde muziek en reclames op de Amerikaanse radio.

Nog een leuke anekdote van dag 2 over de radio. Het is opvallend hoe populair Gangnam Style is hier in de US! We hadden bij het verlaten van Miami last van file (file op een 6 baans snelweg..) en Gangnam Style was weer es op de radio. Dit leek ons een mooi moment als echte onopvallende toeristen, de raampjes op te doen en op flink volume en met pompende bass Gangnam Style te draaien. Menig Amerikaan keek ons vreemd aan vanuit hun SUV. :D

Maar goed, op weg naar het Space Centre! Het was nog een flink eindje rijden, maar uiteindelijk kwamen we aan bij het Visitors Complex. Het eerste wat we zagen toen we de afslag namen was een enorme loods met daarin de Atlantis Spaceshuttle! Je zag alleen de achterkant, maar de enorme omvang was al duidelijk! Het zou een dag worden van superlatieven!
Eenmaal binnen bleek het Vistor Complex al enorm te zijn! Helaas waren we wat laat (half 2, en later bleek veel te laat), maar we konden wel gelijk aansluiten voor de Bus tour. We hadden gekozen voor een extra uitbreiding op de tour, de VAB (Vehicle Assembly Building, hierover later meer).
De tour werd geleid door een man richting de 70, met de energie en uitstraling van een 21 jarige, Bill.
Een geweldige vent, die van de meest droge stof een leuk verhaal kon maken.
'There are a lot of fish in these lakes, mostly protected species... Boy.. Don't you just love fish? I sure do, I love all kinds of ‘em! I like this kind, and this one. Isn't it all just delicious? Are we still having a good time?'.. Toffe vent, onze Bill!

Het Nasa terrein is verspreid over terrein van enorme omvang, qua grootte te vergelijken met Flevoland! Er was dus genoeg te zien met de bus. Tijdens de tour kwamen we langs een aantal lanceerplatformen, een enorme 'Crawler' die werd gebruikt voor het transporteren van de raketten naar de platformen, en het mooiste de VAB building.

Het VAB building, is het gebouw waarin de shuttles en raketten worden geassembleerd, aangezien vooral de raketten uit vele segmenten bestaan. Dit gebouw is immens! Als je op de foto's goed kijkt zie je hoe klein normale deuren zijn, of hoe klein de tourbus is in verhouding.
Leuk weetje: Het gebouw is zo groot in volume, dat als je de Empire State Building (ja die in NYC) in stukken hakt, je deze in zijn geheel 4x kwijt kan in dit pand!.
De tour vervolgde zich naar een centre gewijd aan de Apollo missies, de missies waar we uiteindelijk mee op de maan zijn geland. Supervette shows/ films over de ontwikkeling en vooral de laatse 3 minuten voor lancering kregen we te zien. In de laatste 3 minuten hoorde je alle checks, de zenuwachtige wetenschappers, en zag je beelden van een aardbol die zijn adem inhield. Op het moment van de lancering, kwam het geluid in de zaal overal vandaan, de bankjes trilde en de ramen klapperde. Very cool! :D
Na de films kwamen we in de main hall. Hier stond een replica van de Apollo 11. Het is bijna niet te beschrijven hoe groot dit ding is. Nou goed dan, wikipedia kan het: 111meter lang en 10 meter diagonaal! Wederom ter vergelijking, een voetbalveld is 120meter!
In deze hal waren nog veel meer mooie dingen op display, en als je een beetje intresse hebt in ruimtevaart was het allemaal even vet. Oh, en we hebben ook een echt stukje maan aangeraakt!

Helaas, omdat we zo laat waren aangekomen, hadden we geen tijd meer om nog de andere dingen op het terrein te doen (Imax film, Shuttle lancering experience etc. )
Het plan was om naar het hotel terug te rijden, even een uurtje relaxen en daarna een hapje te eten op de Citywalk. De Citywalk is een boulevard die naast Universal Studios ligt, en een aantal van de megaparken verbind. Een enorme boulevard met een overkill aan eettenten, neonlichten en hebbedingetjes is het resultaat. Wij wisten al dat hier een Hard Rock Cafe zat, en die sla ik nooit over.
Dit moest wel het grootste en gekste Hard Rock Cafe zijn waar ik ooit geweest ben (en ik heb er al aardig wat bezocht)! Het eten was weer uitstekend (Legendary Burger!) en we konden natuurlijk niet naar huis zonder een shirt te kopen.

Wat een dag!

Wilfried

Klinkt goed man! Elke dag een nieuw verhaal is prima begin van de dag :) Enjoy!!

Edwin

Hahah ja precies, ik begin elke dag met een bakkie koffie en een verhaaltje. Kan je niet daar blijven?

Kevin

Haha idd, onze correspondenten in de USA! :P